DBNL trok naar Nederlands Centraal
12/06/2026
12/06/2026
De liefde voor de Nederlandse taal spatte ervan af tijdens deze editie van Nederlands Centraal, een initiatief van de Taalunie. De perfecte gelegenheid dus om samen met vele taalminnaars ideeën uit te wisselen over de voortdurende ontwikkeling van onze taal in een snel veranderende samenleving. Maar ook om samen met andere neerlandici van onze taal te genieten. Van levensgrote netwerk-Scrabble tot plenaire sessies met Fatma Taspinar als gastvrouw: aan bijleren en netwerken hadden de deelnemers geen gebrek.
Na een welkomstwoord door de Gunther Van Neste, de algemeen secretaris van de Taalunie, stond de plenaire opening in het teken van artificiële intelligentie en de Nederlandse taal. In de eerste reeks workshops verzorgde collega Sarah als hoofdredacteur van DBNL, samen met Literatuurgeschiedenis.org, een sessie over de uitdagingen op weg naar meer meerstemmigheid. Tijdens de lunch trakteerde Gershwin Unplugged de aanwezigen op een muzikaal intermezzo. In de namiddag volgde het hele DBNL-team boeiende workshops over internationale neerlandistiek en Nederlands in het onderwijs.
Tijdens de plenaire slotsessie wist doctoraatsstudente neerlandistiek Olha Petrenko menig hart te raken met haar liefdesverklaring aan de Nederlandse taal. “Zichtbaarheid creëer je namelijk niet door luid te spreken, maar door te blijven klinken.”. Na haar toespraak volgde de uitreiking van de eerste Taalunie‑erepenning aan Frits Spits door minister Caroline Gennez. Een komische afsluiter van Ronald Snijders luidde een sfeervolle receptie in.
Het was een dag vol inspiratie, verbinding en liefde voor het Nederlands. De neerlandistiek neemt duidelijk wereldwijd een vaste en gewaardeerde plaats in, ver buiten de Vlaamse en Nederlandse grenzen. Dat vonden we heel mooi om te zien. We kijken alvast uit naar de volgende editie!